Så stolt...

Kira och Kelly är verkligen som familje medlemar. Jag blir så grymt stolt när jag ser dom lyckas och hur fint man har uppfostrat dem.
Idag åkte vi till en dagverksamhet och äldreboende för att de älder skulle umgås med hundarna och klappa. Jag ville se om det är läge att kanske utbilda en av dem till vårdhund. Och det är väldigt speciellt för en hund att komma in på ett ålderdomshem. Dels luktar där mycket konstig, äldre som går med rullator, käpp osv. De äldre rör sig också med ett konstigt kroppsspråk.
Jag hade rastat hundarna rätt bra innan vi åkte in till Tågaborg så dom inte skulle ha massa överskottsenergi.
När vi kommer in i rummet släpper jag hundarna när vi kollat så att ingen var rädd. Sen gick dom lugnt och fint runt och nosade och tittade runder. Alla de äldre satt vid borde och åt frukost. Man såg hur fler av dem bara sken upp när dom såg hundarna. Dom började kalla på dom, klappa dom och Kira och Kelly var så duktiga. Dom gick fram till alla försiktigt, hoppade inte utan tog det jätte lugnt.. De äldre fick mata dom med godis och leka med dom. Den ena tanten hade haft whippet när hon var 18 år och nu var hon 92 år. Hon blev helt överlycklig av att de Kira och Kelly, så när hon bad Kelly hoppa upp i knäet blev jag lite rädd att Kelly inte skulle göra det eller göra något hastigt. Men hon hoppade så fint upp i knäet på damen och sen la hon sig. Ni skulle sett tantens ansikte, hon bara lös och så glad hon blev och tyckte jag kunde glömma Kelly där så hon kunde ta med henne hem.. Ååå vad det värmer ens hjärta.. Mina små duktiga fisar..
Vi ska dit fler gånger, och man såg verkligen ett positivt resultat bland de äldre. Jag tror stenhårt på att djur kan hjälpa till med mycket. Man kan visa känslor med dom. Man får lov att prata tramsigt och gulla med dom. Man smälter för dom. Och dom ger närhet som jag så ofta påpekar och för äldre som kanske har mist sin partner är det helt underbart att få pussa och kramas med en hund som ger så mycket tillbaka.
Som sagt jag var oroliga att dom inte skulle vara lugn osv. men dom uppförde sig exemplariskt.. Jag är så stolt över dom. Och glad att man äger Whippets, världens bästa hundras.. :)



Världens duktigaste Kelly..

Så dagen har varit lite stressig, med dålig sömn, tvätt vid 6 i morse, mockning och sen jobb.. Jag hoppade faktiskt över brottningen i dag och gick långrunda med Pia, kände att jag behövde det bättre idag... Och nu har man precis städat lägenheten, tänkt att jag kommit på att jag är ju pedant.. Haha.. Nu när man inte behöver städa och reta sig på att någon annan bara ligger i soffan och tittar på är det faktiskt kul att städa, eller kul var att ta i. Men jag gillar ha det snygg omkring mig. Jag vet det är pensionär varning på mig snart som Pia sa. Handlade på Maxi dag när dom öppnade kl 8, tvättade kl 06 och har fått städmani.. Det är något som inte stämmer.. Hahah.. men jag älskar att ha saker att göra hela tiden. Jag vill inte sitta still och bara rulla tummarna. Jag gillar att vara effektiv och det är då jag är som bäst.. :)
Nää nu ska jag faktiskt mysa med dom två bästa, Kir och Kel.. :) Mattes allt..

Måste kanske börja packa inför helgen också, burarna är redan på plats i bilen... Ååå vad det ska bli kul..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback